Categories
Διοικητικά Μεταπτυχιακά Προπτυχιακά Ψηφίσματα

Ψήφισμα της Γ. Σ. του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών, Α.Π.Θ. σχετικά με τις επικείμενες αλλαγές στο καθεστώς απόκτησης παιδαγωγικής επάρκειας.

Σχετικά με τις επικείμενες αλλαγές στο καθεστώς απόκτησης παιδαγωγικής επάρκειας, η Γ. Σ. του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. θα ήθελε να τονίσει τα εξής:

Η παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια αποτελεί απαραίτητο εφόδιο για τους πτυχιούχους Τμημάτων και Σχολών που θέλουν να έχουν δικαίωμα διορισμού στην πρωτοβάθμια, στη δευτεροβάθμια αλλά και στη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Η προετοιμασία των νέων μουσικών για τη διδασκαλία αποτελεί σημαντικό ζήτημα το οποίο υπηρετεί η επιστήμη της Μουσικής Εκπαίδευσης. Αυτός ο ιδιαίτερος επιστημονικός κλάδος εδώ και πολλά χρόνια αναπτύσσει θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις για τη διδασκαλία της μουσικής.

Το Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. έχει διαμορφώσει ένα πρόγραμμα παιδαγωγικής επάρκειας το οποίο στοχεύει στην ολόπλευρη προετοιμασία των αποφοίτων μας, παρέχοντας στέρεες μουσικές και μουσικοπαιδαγωγικές γνώσεις μέσα από μια σειρά μαθημάτων που συνδυάζουν τη θεωρία και την πράξη. Πρέπει να τονιστεί ότι στο Τμήμα μας ο κλάδος της μουσικής εκπαίδευσης υπηρετείται άμεσα από τρία (3) μέλη ΔΕΠ και ένα (1) μέλος Ε.ΔΙ.Π. τα οποία διδάσκουν σχετικά αντικείμενα, ενώ ταυτόχρονα προσφέρονται από άλλους διδάσκοντες και διδάσκουσες πλήθος μαθημάτων με ποικίλες παιδαγωγικές απολήξεις και εφαρμογές (π.χ. μουσικοθεραπεία, ειδική αγωγή, μουσική ψυχολογία, διεύθυνση χορωδιακών συνόλων, μουσικός αυτοσχεδιασμός, συνοδεία στο πιάνο ή την κιθάρα, διδακτική της βυζαντινής μουσικής, διδακτική οργάνων, εκπαιδευτικές τεχνολογίες στη μουσική, κλπ.).

Η οριζόντια ισοπεδωτική λογική του νόμου 4957/2022 (και συγκεκριμένα, των άρθρων 99 και 456)  δημιουργεί σοβαρά προβλήματα για το τμήμα μας: Η μουσική παιδαγωγική είναι καταστατικό συστατικό στοιχείο του προγράμματος προπτυχιακών σπουδών του Τμήματος, ήδη από την πρώτη χρονιά της λειτουργίας του (ακαδ. έτος 1985/1986). Δεν νοείται μια 5ετής σχολή η οποία έχει ένα πρόγραμμα σπουδών που έχει σχεδιαστεί ώστε να παρέχει ουσιαστική παιδαγωγική γνώση για τη διδασκαλία της μουσικής, να μην μπορεί να δώσει στους αποφοίτους της επάρκεια πάνω σε μια γνωστική περιοχή (την παιδαγωγική της μουσικής)  την οποία έχουν ήδη σπουδάσει! Ιδιαίτερα δε όταν το Τμήμα μας έχει επιτύχει μια διθυραμβική εξωτερική αξιολόγηση ακριβώς για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, της οποίας κεντρικό στοιχείο είναι η προετοιμασία των αποφοίτων για τη διδασκαλία της μουσικής.

Για τους λόγους αυτούς, ζητάμε να εξαιρεθεί το Τμήμα Μουσικών Σπουδών από τη διαδικασία υπαγωγής της παιδαγωγικής επάρκειας σε άλλον φορέα ή τμήμα.

Οι διδάσκοντες του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ.