H Διεθνής Ερευνητική Συλλογικότητα για τη Δημοφιλή Μουσική στην Ελλάδα σας προσκαλεί με ιδιαίτερη χαρά στην 1η Διαδικτυακή Ημερίδα με τίτλο «Δημοφιλής Μουσική, Συναίσθημα, Ακροατήρια». Η ημερίδα θα διεξαχθεί διαδικτυακά στις 30 Μαρτίου (10:50-16:00). Πατώντας εδώ μπορείτε να εγγραφείτε δωρεάν και να λάβετε το σύνδεσμο παρακολούθησης. Με την ολοκλήρωση της ημερίδας και αφού αποστείλετε email στην παρακάτω διεύθυνση pmgirc@gmail.com μπορείτε να λάβετε βεβαίωση παρακολούθησης.
Category: Ερευνητικά Νέα
Ανακοινώσεις που αφορούν ερευνητικές δραστηριότητες & δημοσιεύσεις μελών του τμήματος
Το «Κέντρο Έρευνας για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες» (ΚΕΑΕ) (www.rchumanities.gr), εκπληρώνοντας τον βασικό καταστατικό σκοπό του για την ενίσχυση της έρευνας στις ανθρωπιστικές επιστήμες, επέλεξε στα πλαίσια της 2ης Δημόσιας προσκλησης για την ένταξη στο θεσμό του ακαδημαϊκού συνεργάτη δέκα νέους ερευνητές και ερευνήτριες κατόχους διδακτορικού τίτλου.
Ανάμεσα στους δέκα νέους/ες ερευνητές/τριες που επιλέχθηκαν βρίσκεται και η μεταδιδακτορική ερευνήτρια του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου πανεπιστημίου Αλεξάνδρα Καραμούτσιου για την έρευνα της με τίτλο: «Κοινωνική βιωσιμότητα και D.I.Y μουσικές αστικές κοινότητες: Τα αυτοσχέδια μουσικά στούντιο της Θεσσαλονίκης ως εφαλτήριο διεπιστημονικών ιστοριογραφικών προσεγγίσεων»
Θόδωρος Αντωνίου – Homo Musicalis
Σάββατο και Κυριακή 10-11 Φεβρουαρίου 2024
Επιστημονική διημερίδα και συναυλία για το συνθέτη, αρχιμουσικό, δάσκαλο και ακαδημαϊκό Θόδωρο Αντωνίου, υπό την αιγίδα του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης του ΠΑ.ΜΑΚ και της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών. Επιστημονική Επιτροπή: Πέτρος Βούβαρης, Αγγελική Καθαρίου, Μαρία Έμμα Μελιγκοπούλου.
Οι συνεδρίες θα γίνουν στην Αίθουσα Εκδηλώσεων της Φιλοπτώχου Αδελφότητας Ανδρών Θεσσαλονίκης (Φ.Α.Α.Θ.), στην οδό Αγίας Σοφίας 38, Θεσσαλονίκη.
Η συναυλία με έργα του Θόδωρου Αντωνίου θα γίνει στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 4) το Σάββατο 10 Φεβρουαρίου στις 19:30.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες και το πλήρες πρόγραμμα στο συνημμένο αρχείο.
Η είσοδος σε όλες τις εκδηλώσεις (συνεδρίες και συναυλία) είναι ελεύθερη.
16ο ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «Επετειακές μουσικές αντανακλάσεις, αναλυτικές θεωρήσεις και κριτικοί αναστοχασμοί» υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Θεσσαλονίκη, 8-10 Νοεμβρίου 2024
Με αφορμή το επετειακό έτος 2024: Giacomo Puccini (1858-1924), Anton Bruckner (1824-1896), Luigi Nono (1924-1990), Arnold Schönberg (1874-1951), Bedřich Smetana (1824- 1884)
Τα πέντε Τμήματα Μουσικής και Μουσικολογίας των ελληνικών πανεπιστημίων, δηλαδή τα Τμήματα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Ιονίου Πανεπιστημίου και του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, καθώς και το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, συνεργάζονται για δέκατη έκτη συναπτή χρονιά στην διεξαγωγή του καθιερωμένου και ιδιαιτέρως επιτυχημένου ετήσιου μουσικολογικού συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας. Το 2024, το συνέδριο θα φιλοξενηθεί στη Θεσσαλονίκη και την διοργάνωσή του έχουν αναλάβει το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Οι εργασίες του συνεδρίου θα διεξαχθούν στη Θεσσαλονίκη από την Παρασκευή, 8 Νοεμβρίου, έως και την Κυριακή, 10 Νοεμβρίου 2024, και θα είναι τιμητικά αφιερωμένες στο επετειακό έτος 2024: Giacomo Puccini (1858-1924), Anton Bruckner (1824-1896), Luigi Nono (1924-1990), Arnold Schönberg (1874-1951) και Bedřich Smetana (1824-1884). Επισημαίνεται όμως ότι θα γίνουν δεκτές και άλλες ανεξάρτητες προτάσεις, αφήνοντας περιθώριο για συνεδρίες ποικίλων θεματικών ενοτήτων από τους εξειδικευμένους τομείς της Μουσικολογίας. Το συνέδριο διεξάγεται στην ελληνική γλώσσα. Ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής τίτλου ανακοίνωσης, περίληψης και σύντομου βιογραφικού σημειώματος ορίζεται η 31η Μαΐου 2024 (προσοχή: δεν θα δοθεί παράταση!).
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να ανατρέξουν για αναλυτικότερη πληροφόρηση στο πλήρες κείμενο της πρόσκλησης που βρίσκεται αναρτημένο στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://hellenic-musicology.org/wp-content/uploads/2024/01/CFP-Conf-EME-2024.pdf.
Η ταινία του ΠΕΡΙΚΛΗ ΧΟΥΡΣΟΓΛΟΥ καθηγητή του Τμήματος Κινηματογράφου του Α.Π.Θ. με τίτλο “ΕΞΕΛΙΞΗ“, θα προβάλλεται από την Πέμπτη 25 έως και την Τετάρτη 31 Ιανουαρίου, καθημερινά στις 7.00 μμ, στην αίθουσα “Τζων Κασσαβέτης”, στο λιμάνι.
Το Σάββατο 11/11 και την Κυριακή 12/11, 12:00-15:00 η Εύα Ματσίγκου, υποψήφια διδακτόρισσα ΤΜΣ, θα πραγματοποιήσει ένα εργαστήριο ακρόασης στο χώρο τεχνών PHĒNO, ως προσκεκλημένη εισηγήτρια στο πλαίσιο του προγράμματος Unlearning Noise.
Το εργαστήριο είναι δωρεάν και ανοιχτό σε συμμετοχή, με κράτηση θέσης στο info@pheno.gr
Aκολουθεί το Δελτίο Τύπου:
Workshop: Noise from below – Eva Matsigkou
Το επόμενο Σαββατοκύριακο σας προσκαλούμε σε μία διερεύνηση του θορύβου και των καλλιτεχνικών δυνατοτήτων που προκύπτουν από την ακρόαση του αστικού τοπίου!
Το Noise from below περιλαμβάνει έναν περίπατο μέσα στην πόλη, εστιασμένο στην παρατήρηση μέσω της ακρόασης (soundwalk) και ένα εργαστήριο για τον ήχο και την ακρόαση στον χώρο του PHĒNO.
Κεντρικό ερώτημα προς σκέψη και συζήτηση είναι το πώς αντιλαμβανόμαστε το φάσμα του θορύβου και της σιωπής και πώς αυτό μπορεί να αλλάζει ανάλογα με την θεσιακότητά μας, καθώς και άλλα ερωτήματα όπως:
Ποιοι είναι οι κυρίαρχοι ήχοι; Πώς (συν)υπάρχουμε μέσα στο ηχητικό περιβάλλον; Πώς περιλαμβάνει ή αποκλείει τα άτομα ο (ακουστικός) δημόσιος χώρος;
Σημαντικό μέρος του εργαστηρίου είναι η καταγραφή της διαδικασίας. Τα συμμετέχοντα ενθαρρύνονται να καταγράφουν ήχο (με συσκευή ηχογράφησης για όσα έχουν, ή κινητό), εικόνα (με αποτύπωση προσώπων μόνο με τη συναίνεσή τους), κείμενο/σκίτσα, κ.α. Οι αποτυπώσεις θα αποτελέσουν το υλικό για την (συν)διαμόρφωση ενός διαμεσικού, καλλιτεχνικού αποτελέσματος.
Ημερομηνίες & ώρες διεξαγωγής: Σάββατο 11 & Κυριακή 12 Νοεμβρίου , 12:00-15:00
Το εργαστήριο απευθύνεται σε ενηλίκους.
Η συμμετοχή είναι δωρεάν, αλλά είναι απαραίτητη η κράτηση θέσης στο info@pheno.gr
Το Noise from below αποτελεί μέρος της δεύτερης πράξης του προγράμματος Unlearning Noise – Act 2: Resonating Transformations, που μας προσκαλεί να κοιτάξουμε και να ακούσουμε βαθύτερα, να επανεκτιμήσουμε το «περιττό» και να αναγνωρίσουμε τη μεταμορφωτική δυνατότητα του θορύβου.
Σχεδιασμός – υλοποίηση: Eva Matsigkou
Επιμέλεια – παραγωγή: PHĒNO
Με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού & Ανάπτυξης NEON.
Ανακοινώνεται η έκδοση και η ηλεκτρονική ανάρτηση (με τη μορφή e-book) της παρακάτω νέας επιστημονικής μελέτης:
Γιώργος Σακαλλιέρος. Όψεις του μουσικού μοντερνισμού στον ελληνικό 20ό αιώνα. Πρόσωπα, ρεύματα, έργα, θεσμοί. Αθήνα: Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-178
Το παρόν σύγγραμμα αποτελεί μία πρωτότυπη επιστημονική μελέτη στο πεδίο της νεοελληνικής μουσικής ιστοριογραφίας. Πρόσωπα, ρεύματα, έργα και θεσμοί αντιπαραβάλλονται με τα πολιτισμικά φορτία της κάθε περιόδου, τις διεπιστημονικές σημάνσεις, τις πιο «αθέατες» μουσικές ιστορίες ή τη διασάλευση του «κανόνα», υπό κριτική, συγκριτική, επαγωγική και συμπερασματική σκοπιά. Η ιστορία του ελληνικού μουσικού μοντερνισμού εξετάζεται ως ένα κινητικό, μεταλλασσόμενο φαινόμενο, που συνδέεται με ζητήματα ιδεολογιών και ταυτοτήτων, κοινωνικής και οικονομικής συνθήκης, πολιτισμικών σημάνσεων και πολιτιστικών πολιτικών, ενώ η πρόσληψή του ερμηνεύεται ως διαρκής αναστοχασμός του ελληνικού παραδείγματος υπό μια πιο καθολική (global) προοπτική. Μέσα από την ιστορική, αναλυτική, αισθητική, ιδεολογική και κριτική επισκόπηση των σχέσεων μεταξύ της ελληνικής μουσικής πρωτοπορίας και του ευρύτερου κοινωνικού, πολιτικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος όπου αυτή διαμορφώθηκε και εξελίχθηκε, επιχειρούνται να απαντηθούν βασικά ερωτήματα σχετικά με τις παρακαταθήκες και προοπτικές της εγχώριας μουσικής ζωής και δημιουργίας, και των εκπροσώπων τους, στον ελληνικό 20ό —αλλά και 21ο— αιώνα.
Η μελέτη απευθύνεται σε μουσικολόγους, σε φοιτητές και φοιτήτριες προπτυχιακού ή/και μεταπτυχιακού και διδακτορικού επιπέδου που διδάσκονται μαθήματα ή εκπονούν μελέτες σε θέματα ιστορίας της νεοελληνικής μουσικής, αλλά και σε καθηγητές μουσικής ή μουσικόφιλους αναγνώστες οι οποίοι ενδιαφέρονται να διευρύνουν τις γνώσεις τους σχετικά με το συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο. Πρόκειται για μια εκτενή μονογραφία η οποία αφορά τη διαμόρφωση διακριτών και εξελικτικών όψεων του μοντερνισμού στη μουσική ζωή και δημιουργία κατά τη διάρκεια του ελληνικού 20ού αιώνα —χωρίς να αγνοεί και τον επαναπροσδιορισμό τους στις πρώτες δεκαετίες του 21ου. Η πραγμάτευση του αντικειμένου περιλαμβάνει την ιστοριογραφική, μουσικοαναλυτική, υφολογική και αισθητικοϊδεολογική ανάδειξη των τρόπων καλλιτεχνικής έκφρασης και συνθετικής δημιουργίας από πρόσωπα, φορείς και θεσμούς που καθόρισαν αυτήν την εποχή μέσα σε ποικίλα ρεύματα, σχολές ή ρεπερτόρια. Ο διεπιστημονικός χαρακτήρας της μελέτης υποστηρίζεται από την εκτενή βιβλιογραφική τεκμηρίωση, η οποία λαμβάνει υπόψη τόσο την πλούσια επιστημονική παραγωγή των τελευταίων τριάντα ετών, από εποχής συστάσεως της ελληνικής ακαδημαϊκής μουσικολογίας, όσο και τα απολύτως πρόσφατα πορίσματά της, με αποτέλεσμα το παρόν σύγγραμμα να αποτελεί και έναν ενημερωμένο βιβλιογραφικό οδηγό. Το σύγγραμμα εκπονήθηκε στο πλαίσιο της δράσης “Κάλλιπος – Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα” και είναι ελεύθερα διαθέσιμο σε κάθε ενδιαφερόμενο/-η στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-178
Η εκδοτική επιτροπή του μουσικολογικού περιοδικού SERIES MUSICOLOGICA BALCANICA (SMB) του Περιφερειακού Συλλόγου για τη Μελέτη της Μουσικής των Βαλκανίων της Διεθνούς Μουσικολογικής Εταιρείας (IMS Regional Association for the Study of Music of the Balkans) ενημερώνει ότι τον Δεκέμβριο του 2022 κυκλοφόρησε το τρίτο τεύχος, το οποίο περιλαμβάνει άρθρα που παρουσιάστηκαν στο επιστημονικό συνέδριο (IMS RASMB) με τον τίτλο Musical and Cultural Osmoses in the Balkans, το οποίο πραγματοποιήθηκε το 2019 στο Βουκουρέστι. Ως επί το πλείστον η έκδοση του τρίτου τεύχους του διεθνούς διαδικτυακού περιοδικού τηρεί τον γενικό στόχο να καταγράψει και να διατηρήσει τις δραστηριότητες του συνεδρίου στο πλαίσιο μιας ηλεκτρονικής έκδοσης ως μια γραπτή διάσταση των (εθνο)-μουσικολογικών, ιστορικών, αναλυτικών/θεωρητικών μελετών και επιτευγμάτων της μουσικολογικής έρευνας στις χώρες των Βαλκανίων.
Συγκεκριμένα, το τεύχος αρ. 3 (Δεκέμβριος 2022) αποτελείται από 14 άρθρα που διαχωρίζονται στις ακόλουθες ενότητες, ανάλογα με τα ερευνητικά πεδία: Ιστορικές μελέτες (8 συνεισφορές), Ανάλυση/Θεωρία (1 συνεισφορά), μελέτες σχετικά με τις πηγές (5 συνεισφορές). Η διάρθρωση των περιεχομένων σε θεματικές ενότητες περιλαμβάνει αντίστοιχα δημοσιεύσεις για την εκκλησιαστική μουσική, την κλασική και ρομαντική περίοδο, εθνομουσικολογικές μελέτες, μελέτες για την σύγχρονη μουσική και τις ερμηνείες διαφόρων ιστορικών τεκμηρίων. Τα άρθρα καλύπτουν ποικίλες πτυχές των μουσικών παραδόσεων των Βαλκανίων, ενώ παρουσιάζουν μια ποικιλομορφία μουσικολογικών προσεγγίσεων, μεθοδολογιών και υφολογικών ιδιαιτεροτήτων.
Το τεύχος 3 έχει αναρτηθεί στην πλατφόρμα Προθήκη της Κεντρικής Βιβλιοθήκης και του Κέντρου Πληροφόρησης (ΒΚΠ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, που φιλοξενεί επιστημονικά περιοδικά ανοικτής πρόσβασης (Open Access) τα οποία εκδίδουν τα τμήματα, τα μέλη του διδακτικού προσωπικού και τα ερευνητικά κέντρα του πανεπιστημίου. Η πλατφόρμα Προθήκη υποστηρίζει όλα τα στάδια της εκδοτικής διαδικασίας σε online περιβάλλον. Περισσότερες πληροφορίες για την πρόσβαση στα περιεχόμενα του τρίτου τόμου στο σύνδεσμο https://ejournals.lib.auth.gr/smb.
Το περιοδικό SMB εκδίδεται από την Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία υπό την αιγίδα της Διεθνούς Μουσικολογικής Εταιρείας (IMS). Μέλη της εκδοτικής επιτροπής είναι: Μαρία Αλεξάνδρου, Σοφία Kοντώση, Εύη Νίκα-Σαμψών (associate editor), Mirjana Veselinović-Hofman (editor-in-chief) με εκδοτικούς προσκεκλημένους που προέρχονται από το ίδρυμα που φιλοξενεί το εκάστοτε συνέδριο IMS RASMB. Προσκεκλημένος της εκδοτικής επιτροπής στα θέματα που σχετίζονται με το συνέδριο του Βουκουρεστίου είναι ο καθηγητής Nicolae Gheorghita. Γραμματέας του περιοδικού είναι ο Δημοσθένης Σπανουδάκης και υπεύθυνη για την τεχνική εκδοτική του υποστήριξη είναι η Έφη Εμμανουηλίδου από την Κεντρική Βιβλιοθήκη του ΑΠΘ – Προθήκη.
Ηλεκτρονικές διευθύνσεις: smb@mus.auth.gr και rasmb.smb@gmail.com.
Παρασκευή 10.2.23 & Σάββατο 11.2.23
Με αφορμή την επέτειο συμπλήρωσης 60 χρόνων από το θάνατο του Μανώλη Καλομοίρη (1883-1962), παράλληλα με την έκθεση προς τιμήν του, η Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη», σε συνεργασία με το Σύλλογο «Μανώλης Καλομοίρης», διοργανώνει ένα διήμερο συμπόσιο που θα διεξαχθεί την Παρασκευή 10 και το Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2023 στη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη».
Διακεκριμένοι μουσικολόγοι, ερευνητές και προσωπικότητες του ευρύτερου μουσικού χώρου, που έχουν ασχοληθεί επισταμένα με τον Καλομοίρη, θα μιλήσουν γύρω από θέματα που αντικατοπτρίζουν την ποικιλόμορφη δράση και προσφορά του στη μουσική ζωή της Ελλάδας κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα, όπως και ευρύτερα ζητήματα αισθητικής αλλά και προβληματισμούς σχετικά με την έκφραση της ελληνικότητας στη μουσική. Το διήμερο πλαισιώνεται από αφιερωματικές εκδηλώσεις.
Το Συμπόσιο είναι αφιερωμένο στη μνήμη του Christoph Stroux (1931-2013), πρώτου διευθυντή της Μουσικής Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη» του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, με αφορμή τα 10 χρόνια από το θάνατό του.
ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ “ΛΙΛΙΑΝ ΒΟΥΔΟΥΡΗ”
Το αναλυτικό πρόγραμμα και οι ακριβείς ώρες διεξαγωγής είναι αναρτημένες στο https://mmb.org.gr/el/manolis-kalomoiris-60-hronia-meta
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
8th International Conference of the IMS Regional Association for the Study of Music of the Balkans
Title: Musical Cultures and Diasporas in the Balkans
August 31 – September 3, 2023
School for Music Studies of the Aristotle University of Thessaloniki:
https://www.mus.auth.gr/en/school/contact/
Έναρξη λειτουργίας ιστοσελίδας του Διεθνούς Συνεδρίου IMS – RASMB 2023: https://rasmb-ims2023.gr/.
Η Τοπική Οργανωτική Επιτροπή και η Επιστημονική Επιτροπή του 8ου Συνεδρίου του Περιφερειακού Συλλόγου για τη Μελέτη της Μουσικής των Βαλκανίων της Διεθνούς Μουσικολογικής Εταιρείας (IMS Regional Association for the Study of Music of the Balkans) που διεξάγεται κατά παράδοση ανά διετία είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουν την έναρξη λειτουργίας της επίσημης ιστοσελίδας του συνεδρίου με τίτλο «Musical Cultures and Diasporas in the Balkans» στην διεύθυνση: https://rasmb-ims2023.gr/.
Το 8o Συνέδριο του Περιφερειακού Συλλόγου για τη Μελέτη της Μουσικής των Βαλκανίων της Διεθνούς Μουσικολογικής Εταιρείας οργανώνεται από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας στη Θεσσαλονίκη, από τις 31 Αυγούστου μέχρι τις 3 Σεπτεμβρίου 2023.
Η προθεσμία για την υποβολή ανακοινώσεων λήγει στις 15 Φεβρουαρίου 2023.
Οι προτάσεις υποβάλλονται αποκλειστικά μέσω της ιστοσελίδας του συνεδρίου, η οποία παρέχει αναλυτική πληροφόρηση και θα ενημερώνεται τακτικά.
Είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι το 3ο Διεθνές Συνέδριο για το Ηχόχρωμα θα λάβει χώρα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ από τις 10 εώς και τις 12 Ιουλίου 2023. Το συνέδριο διοργανώνεται από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΑΠΘ.
Από κοινού με το συνέδριο θα διεξαχθεί και ένα summer school για το Ηχόχρωμα και την Ενορχήστρωση από τις 8 έως και τις 12 Ιουλίου 2023. Το summer school θα προσφερθεί σε συνεργασία με την ερευνητική κοινοπραξία ACTOR με επικεφαλής το McGill University και απευθύνεται σε προχωρημένους προπτυχιακούς ή μεταπτυχιακούς φοιτητές, αλλά και σε υποψήφιους διδάκτορες με ενδιαφέροντα πάνω σε οποιοδήποτε από τα εξής πεδία: μουσική σύνθεση, μουσική θεωρία ανάλυση, μουσικολογία και εθνομουσικολογία, μουσική ακουστική, μουσική ψυχολογία και επιστήμες υπολογιστών.
Η προθεσμία για υποβολή abstract στο συνέδριο είναι η 17η Φεβρουαρίου. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά μπορείτε να βρείτε εδώ.
Η προθεσμία για τη δήλωση ενδιαφέροντος συμμετοχής στο summer school είναι η 1η Φεβρουαρίου.
**Ειδικά για τους φοιτητές του Α.Π.Θ. θα προσφερθούν 10 δωρεάν θέσεις συμμετοχής στο summer school και στις εργασίες του συνεδρίου.**
Ανυπομονούμε να σας καλωσορίσουμε το καλοκαίρι στη Θεσσαλονίκη!
Εκ της οργανωτικής επιτροπής,
Αστέρης Ζαχαράκης
Τα πέντε πανεπιστημιακά τμήματα μουσικής και μουσικολογίας των ελληνικών πανεπιστημίων, δηλαδή τα Τμήματα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Ιονίου Πανεπιστημίου και του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, καθώς και το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, προβαίνουν για δέκατη τρίτη συναπτή χρονιά στην διοργάνωση του καθιερωμένου και ιδιαιτέρως επιτυχημένου ετήσιου μουσικολογικού συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας. Το 2021 ο θεσμός αυτός θα φιλοξενούνταν στην Κέρκυρα, ωστόσο λόγω των ιδιαιτέρων συνθηκών της πανδημίας του Covid19 οι εργασίες του συνεδρίου θα διεξαχθούν διαδικτυακά.
Πιο συγκεκριμένα, οι εργασίες του συνεδρίου θα λάβουν χώρα από την Παρασκευή 19 Νοεμβρίου μέχρι και την Κυριακή 21 Νοεμβρίου 2021. Φέτος η συμπλήρωση 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης προσφέρει την αφορμή και για το θεματικό τίτλο του Συνεδρίου, δηλαδή «Μουσική και Επανάσταση».
Με τον συγκεκριμένο τίτλο επιχειρείται να προκληθεί η παρουσίαση επιστημονικών κειμένων που θα εξερευνούν τη διττή και αμφίδρομη σχέση μεταξύ μουσικής και επαναστάσεων μέσω ενός ποικίλου φάσματος προσεγγίσεων. Ενδεικτικά: αυτονόητη είναι η σύνδεση της τέχνης των ήχων με την πολιτική, κοινωνική, οικονομική ή άλλη πλευρά των διαφόρων επαναστατικών κινημάτων, όχι μόνο της Ελληνικής Επανάστασης. Από την άλλη, επαναστάσεις έχουν εκδηλωθεί και μέσα στην ίδια τη μουσική (εμφάνιση νέων τεχνοτροπιών, αντισυμβατικές συνθετικές τεχνικές, νεωτερικές μουσικολογικές και αισθητικές ή φιλοσοφικές προσεγγίσεις, κατασκευή νέων οργάνων κ.α.) αναδιαμορφώνοντας καταλυτικά το άκουσμα και την επιτελεστική δυναμική της. Το πεδίο που δημιουργείται μέσω της δυναμικής σύνδεσης συμβατικού/νεωτερικού σε σχέση με τη μουσική είναι ευρύτατο και ποικίλο επιτρέποντας, αυτονοήτως, και πλειάδα άλλων προσεγγίσεων. Φυσικά, στο πρόγραμμα του συνεδρίου συμπεριλαμβάνονται καιι προτάσεις μη σχετιζόμενες με την παραπάνω θεματική του συνεδρίου, το οποίο προσφέρει βήμα στην παρουσίαση της τρέχουσας επιστημονικής έρευνας στον τομέα της μουσικής στην Ελλάδα.
Ο σύνδεσμος για την διαδικτυακή παρακαλούθηση/συμμετοχή στο 13ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο είναι ο εξής:
https://teleconferenceionio.webex.com/teleconferenceionio/j.php?MTID=md661b138ae88df3308bf0170014fb4fe
Meeting number: 2731 327 7521
Password: qiPapWSV573
Ειδικά για τις πρωινές Παράλληλες Συνεδρίες του Σαββάτου 20.11 και της Κυριακής 21.11 οι σύνδεσμοι έχουν ως εξής:
Για τις Συνεδρίες 6α, 7α, 9α και 10α:
https://teleconferenceionio.webex.com/teleconferenceionio/j.php?MTID=md661b138ae88df3308bf0170014fb4fe
Meeting number: 2731 327 7521
Password: qiPapWSV573
Για τις Συνεδρίες 6β, 7β, 9β και 10β:
https://teleconferenceionio.webex.com/teleconferenceionio/j.php?MTID=m23212233bb889bbd039dfa55679f39ff
Meeting number: 2730 813 3113
Password: 8H3Fcbtfht9
Συνημμένα, ρεπισυνάπτεται το Αναλυτικό Πρόγραμμα του 13ου Διατμηματικού Μουσικολογικού Συνεδρίου.
Με χαρά σας αναμένουμε και ευχόμαστε κάθε καλό,
Η Οργανωτική Επιτροπή
Το Τμήμα Μουσικών Σπουδών διαθέτει κανάλι στο YouTube το οποίο εμπλουτίζεται συχνά με εκδηλώσεις και δράσεις των μελών του. Παρακαλούμε εγγραφείτε και διαφημίστε μας!
https://www.youtube.com/channel/UCG4bKjHKT3Nr5uekJk8ZBzA/videos
Διεθνές Συνέδριο “6th Conference on the Analytical Approaches to World Music”, με αντικείμενο την ανάλυση της Παγκόσμιας Μουσικής: http://aawmconference.com/2020-paris/
Το συνέδριο περιλαμβάνει, εκτός των 7 παράλληλων συνεδριών του, στρογγυλή τράπεζα αφιερωμένη στο έργο του εμβληματικού εθνομουσικολόγου Simha Arom και κεντρική ομιλία του σημαντικού ερευνητή από το χώρο της μουσικής ψυχολογίας David Huron.
Το συνέδριο θα γίνει διαδικτυακά μέσω του zoom με ελεύθερη πρόσβαση σε όλους τους ενδιαφερομένους. Το πρόγραμμα και τα σχετικά zoom links βρίσκονται στον παρακάτω σύνδεσμο:
http://aawmconference.com/wp-content/uploads/2021/06/AAWM2020-2021_schedule.pdf
Organizing Committee: Áine Heneghan (University of Michigan, USA), Somangshu Mukherji (University of Michigan, USA), Lawrence Shuster (Cornell University, USA), Costas Tsougras (Aristotle University of Thessaloniki, Greece)
Program Committee: Chris Stover (Queensland Conservatorium, Griffith University, Australia), Maisie Sum (University of Waterloo, Canada)
Local Arrangements Committee: Sylvie Le Bomin (Muséum national d’Histoire naturelle, Musée de l’Homme, Paris, France), Susanne Fürniss (Centre National de la Recherche Scientifique, Musée de l’Homme, Paris, France)
Η υποψήφια διδάκτορας της Κατεύθυνσης Σύνθεσης τουTμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ, Έφη Ράτσου, στα πλαίσια της δραστηριότητας της για την εκπόνηση της Διδακτορικής της Διατριβής με τίτλο ‘Η Μουσική στον Κινηματογράφο: Τάσεις και Προσεγγίσεις στη Σύνθεση της μη Διηγητικής Μουσικής του Κινηματογραφικού Έργου Μυθοπλασίας’ με επιβλέποντα καθηγητή τον κ. Μιχάλη Λαπιδάκη και συνεπιβλέποντες την κ. Δανάη Στεφάνου από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών και τον κ. Περικλή Χούρσογλου από το Τμήμα Κινηματογράφου, την Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2021 έδωσε μία διάλεξη διάρκειας 2 ωρών στους φοιτητές του Master in Music Production του Τμήματος Sound Design and Recording, της Σχολής Σκηνικών Τεχνών (Fuculty of Dramatic Arts) του Πανεπιστημίου του Βελιγραδίου με θέμα: ‘Film Music: The Structural Elements and the Evolution of Music in Films’ .
Την Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2021 γίναμε μάρτυρες βίαιων επεισοδίων που έλαβαν χώρα στον αύλειο χώρο του Κτηρίου Διοίκησης του Α.Π.Θ. Ο αυταρχισμός και η χρήση βίας -από όποια πλευρά και αν προέρχονται- δεν εκφράζουν και δεν αντιπροσωπεύουν το ελληνικό πανεπιστήμιο, ούτε τους φοιτητές/τριες του, ούτε το ερευνητικό, διδακτικό και το διοικητικό προσωπικό του. Τα προβλήματα και οι διαφωνίες πρέπει να επιλύονται με διάλογο, με κριτική σκέψη και συζήτηση, αλλά και με το δικαίωμα έκφρασης αντίθετων απόψεων μέσω δημοκρατικών διαδικασιών.
Η ίδρυση ειδικού αστυνομικού σώματος για να ενισχυθεί η ασφάλεια στα ανώτατα ιδρύματα πλήττει το πανεπιστήμιο όχι μόνο συμβολικά, αλλά και ουσιαστικά, καθώς δημιουργεί μια διαρκή εστία πρόκλησης αντιδράσεων. Τα γεγονότα της 22/2 το επιβεβαιώνουν. Η Συνέλευση του Τμήματος εκφράζει τη συμπαράστασή της στους ειρηνικά διαμαρτυρόμενους φοιτητές/τριες, δηλώνει την αγανάκτησή της για τα επεισόδια της 22/2 και δεν επιθυμεί να αποτελεί μέρος ενός ακαδημαϊκού περιβάλλοντος όπου τέτοια βίαια φαινόμενα θα αποτελούν τμήμα της καθημερινότητας.
Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2021
Τμήμα Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ.
Τα τέσσερα πανεπιστημιακά τμήματα μουσικής και μουσικολογίας των ελληνικών πανεπιστημίων, δηλαδή τα Τμήματα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, του Ιονίου Πανεπιστημίου, καθώς και το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, συναντώνται για δωδέκατη συναπτή χρονιά στο καθιερωμένο και ιδιαίτερα επιτυχημένο ετήσιο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας.
Φέτος, τη διοργάνωση του 12ου Διατμηματικού Μουσικολογικού Συνεδρίου έχουν αναλάβει το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Οι εργασίες του συνεδρίου θα διεξαχθούν από την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου μέχρι και την Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2020 μέσω της πλατφόρμας τηλεδιάσκεψης zoom. Για αυτόν τον λόγο, όσοι επιθυμούν να παρακολουθήσουν τις εργασίες του συνεδρίου θα πρέπει να έχουν εγκατεστημένη στον υπολογιστή/tablet/κινητό τους τη σχετική εφαρμογή (https://zoom.us/download). Όσοι αντιμετωπίσουν προβλήματα ή δυσκολίες με τη διαδικασία μπορούν να επικοινωνήσουν με την οργανωτική επιτροπή για βοήθεια μέσω του λογαριασμού email του συνεδρίου. Επισημαίνεται ότι οι σύνδεσμοι για τις συνεδρίες, στρογγυλές τράπεζες και εργαστήρια του συνεδρίου (μαζί με πρόσθετες τεχνικές οδηγίες) θα αποσταλούν με ξεχωριστό email μετά τη λήξη της προθεσμίας προ-εγγραφών σε όλους όσοι έχουν κάνει προ-εγγραφή στο συνέδριο.
H προθεσμία προ-εγγραφών παρατείνεται έως τις 23/11/2020: https://forms.gle/ksUJBWSTFLwTc3kbA.
Πλήρες πρόγραμμα του συνεδρίου
Επικοινωνία: conf.eme.2020@gmail.com
Υπεύθυνος γενικού συντονισμού συνεδρίου: Πέτρος Βούβαρης
Οργανωτική επιτροπή του συνεδρίου: Πέτρος Βούβαρης, Ελένη Καλλιμοπούλου, Αθηνά Κατσανεβάκη, Γιώργος Κίτσιος, Ευαγγελία Σπυράκου, Δανάη Στεφάνου
Επιστημονική επιτροπή του συνεδρίου: Αθανάσιος Ζέρβας, Εύη Νίκα-Σαμψών, Αναστασία Σιώψη, Ιάκωβος Σταϊνχάουερ
Ανακοινώνουμε την πρόσκληση για παρουσίαση του επιστημονικού περιοδικού Philosophy, Arts, Therapies, όπου δημοσιεύονται επιλεγμένα άρθρα από το Συμπόσιο Pre-Confernece CAIPT που πραγματοποιήθηκε στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ, στις 30-31 Μαρτίου 2019. Η παρουσίαση αυτή θα αφιερωθεί σε θέματα βιοηθικής και θεραπευτικών πρακτικών.
Join Zoom Meeting Nov 14, 2020 20:00 Athens https://us02web.zoom.us/j/98927925332?pwd=VUZnRjJXRjREcW96TUhaT1Zwc20vUT09
Meeting ID: 989 2792 5332 Passcode: 7KVrHV